במדינת ישראל דרגות הרישיון מחולקות לארבע קבוצות בדומה לתקן האירופאי:
- A לאופנועים
- B לאוטו עד 8 נוסעים ועד 3.5 טון
- C לרכב משא קטן מ12 טון
- D למוניות ואוטובוסים (הסעת נוסעים)
כל קבוצה כוללת בתוכה דרגות משנה שבתוכן קיבולת מקסימלית על כמות הנוסעים ומשקל הרכב.
רישיון C כולל בתוכו שתי דרגות משנה, והן:
C1 = עד 12 טון
C2 = מעל 12 טון
רכב משא הינו רכב גדול שמשקלו כ12 טון בממוצע, כמו למשל: משאיות, טרקטורים, מלגזות, משאיות מנוף ועוד.
*לפני הרפורמה שנעשתה וההתאמה של התקן הישראלי לאירופאי, רישיון C וC1 היו עד 15 ומעל 15 טון, בהתאמה.
רישיון C – מה הוא מאפשר?
הוצאת רישיון C1 מאפשרת להשתלב במגוון רחב של עבודות, כמו למשל: בתחום הבנייה, הובלות, תעשייה, מלגזנות, שינוע סחורה ועוד. רישיון מתקדם יותר מאפשר לנהג לבצע עבודות ששכרן גבוה יותר עקב המורכבות שלהן.
על מנת להוציא רישיון מתקדם יותר בדרגת C, יש לצבור וותק של שנה לכל הפחות של רישיון C1 ורק לאחר מכן ניתן להוציא רישיון מסוג C. רישיון מוג C1 ניתן להוציא בגיל 18 ומעלה. רישיון C אינו דומה לנהיגה ברכב רגיל, למעשה מדובר כאן במקצוע של ממש.
הליך הוצאת רישיון C1 ותנאי קבלה
זמן הוצאת רישיון מסוג זה לוקחת כחצי שנה בממוצע. יש לעבור הכשרה עיונית, ולאחריה שיעורי נהיגה פרקטיים ומבחנים אקסטרנים של משרד התחבורה. לאחר מכן ניתן להוציא רישיון C באמצעות פנייה אל הזכיין, הצטיידות ברישיון נהיגה או תעודת זהות ולהוציא טופס ירוק. יש לעבור בדיקת עיניים אצל הזכיין ולאחר קבלת הטופס יש לגשת לבדיקות כלליות בקופת החולים. לאחר קבלת הטופס מהרופא והזכיין יש לגשת למוסד לימודים ולקבל הפנייה למבדקים הנמצאים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. במבדקים יש לעבור ראיון עם פסיכולוג שתפקידו לאבחן את ההתאמה והכשירות לנהיגה ברכב משא.
תוצאות הבדיקה מועברות לרוב למוסד הלימודי. במידה והמועמד עומד בקריטריונים ובתנאים הנדרשים המועמד יכול להתחיל בהכשרה.